Door actie te nemen krijg je vanzelf meer motivatie. Bepaal wel eerst of je het echt wilt doen. Het ideale moment is vandaag. Bepaal wat je wilt en neem de eerste stap. Beloon jezelf voor elke inspanning. Alleen vandaag telt. Maak je niet druk om de lange termijn.

 

Als je deze drie blokkades hebt weggeruimd, krijg je vanzelf meer motivatie:

Motivatiekiller 1: Schuldgevoel.
Niets werkt zo demotiverend als je schuldig voelen omdat je iets niet gedaan hebt. Ga maar eens na: als je vindt dat je gisteren iets had moeten doen en je hebt het niet gedaan, zit je daar vandaag nog mee in je maag: “Zie je wel, ik kan het niet. Ik ben te lui. Ik had meer moeten doen!”  Zo sta je vandaag  al met 1-0 achter, nog voordat je moet beginnen. Er is maar één manier om te voorkomen dat dat morgen weer gebeurt: door vandaag iets te doen.

Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, hoe minder schuldig je je voelt. Als je jezelf accepteert zoals je bent, weet je dat je niet perfect hoeft te zijn. Een sterk zelfvertrouwen zorgt er ook voor dat je minder geneigd bent te doen wat anderen willen. Je volgt automatisch meer je eigen weg. En op deze weg is er geen plaats voor schuldgevoel. Je hebt het immers veel te druk met je goed te voelen!

Je had al twee weken geleden je administratie moeten doen. Maar je hebt het niet gedaan. Jezelf daarover schuldig voelen helpt niet. Het verlaagt alleen maar je motivatie. Je kunt je niet goed voelen door jezelf naar beneden te halen. Wil je minder motivatie? Blijf dan niet stilstaan bij alles dat je fout doet. Wil je meer motivatie? Beloon jezelfdan voor alles dat je goed doet. Alles! Van een minimale inspanning tot de kleinste stap.

Voel je niet schuldig over wat je niet gedaan hebt. Wees blij met al je inspanningen!

Motivatiekiller 2: Doen wat je niet wilt.
De andere motivatiekiller – behalve schuldgevoel – is iets doen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Laat de gedachte los dat je jezelf lang kunt motiveren door iets te doen dat je niet wilt. Dat lukt je een week, met veel doorzettingsvermogen misschien een jaar. “Hoe kan ik mezelf motiveren?”,  is op zich een goede vraag. Maar een betere vraag is: “Hoe kan ik bepalen wat ik werkelijk wil?” Want als je daar het antwoord op vindt, dan heb je automatisch je motivatie gevonden.

Vraag jezelf af of je dit echt wilt doen. Of het echt de kwaliteit van je leven gaat verhogen.

Motivatiekiller 3: De lange termijn.
Vaak worden we overweldigd door alle dingen die we nog moeten doen. Het is geen enkel probleem om even een halfuur per dag te werken aan je doel. Maar houd dat maar eens een jaar lang vol! Als je, voordat je moet beginnen, denkt aan alles dat je nog moet doen, raak je niet bepaald opgewonden van dat idee. 

Dit is het goede nieuws: er is geen lange termijn. Bij alles wat we willen, hebben we altijd de kans om ermee te stoppen als het niet meer goed voelt. Waarom zou je doorgaan? Het is totaal niet belangrijk of je het over een jaar nog steeds leuk vindt – dat zie je dan wel weer. Het gaat erom dat je je vandaag er goed over voelt. De toekomst is het resultaat van wat je elke dag besluit.

Maak vandaag de juiste keuze. Dat is alles dat je hoeft te doen. 

 

 


Linda Brand

Als Coach/Facilitator schep ik (rand)voorwaarden waaronder veranderingsprocessen op gang kunnen komen. Door mijn achtergrond als therapeut en mijn sterk ontwikkelde intuïtie, ben ik in staat om snel tot de kern te komen. Dit kan soms confronterend zijn maar is altijd liefdevol en inspirerend. Ik heb ruim 15 jaar ervaring als zelfstandig ondernemer/coach en heb inmiddels honderden individuen geholpen om weer in hun eigen kracht te staan.

 

 

 

 


logo advisor

logo ministerie van financiën

 

logo jlg

logo rvo

 

logo helmink communicatie groep